Sabtu, 1 Ogos 2009

ISA : Satu pendapat

Minggu lepas pada 21-25/07/09, saya berada di Kuala Lumpur kerana berkursus dan pada hari terakhir saya bersama seorang kawan (Encik Y W Lim)menginap di penginapan Perfect Jln TAR. Keadaan pada ketika itu tentulah berbeza berbanding hari ini. Pada hari ini, 01/08/09 kawasan yang saya kunjungi itu telah mencatatkan satu lagi sejarah dalam perkembangan politik Malaysia. Himpunan Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) dan juga Mempertahankan ISA oleh Perwaris dan PERKASA berlangsung secara serentak (lihat gambar). Kawasan Jalan TAR, Sogo, Masjid Jamek, Pasar Seni, Masjid Negara dan beberapa kawasan lain menjadi 'hotspot' yang dipenuhi para demonstran untuk menyuarakan pendirian mereka terhadap Akta Keselamatan Dalam Negeri (Internal Security Act, ISA).

Saya secara peribadi menyokong sebarang usul, gerakan, cadangan, gesaan dan rayuan untuk memansuhkan akta ini. Ini kerana akta ini telah lama disalahgunakan untuk kepentingan politik UMNO-BN. Perdana Menteri Malaysia kedua, Tun Abdul Razak memperkenalkan akta ini pada asasnya untuk menghapuskan ancaman komunis terhadap negara kita. Pada masa itu, akta ini sangat efektif dan releven serta berjaya menumbangkan ancaman komunis. Terima kasih kepada ISA. Tapi masa dan keadaan telah merobah segalanya termasuklah fungsi ISA ini.

Rasional pendirian saya:

1) ISA bukan lagi digunakan untuk mengekalkan keselamatan negara tetapi menyelamatkan pemimpin UMNO-BN. Ingat kes penahanan RPK oleh bekas Menteri Keselamatan Dalam Negeri Dato' Seri Syed Hamid Albar. RPK cuma penulis blog.

2) Ancaman komunis telah lama berkubur di Malaysia.

3)ISA menahan mangsa tanpa perbicaraan dan tempoh tahanan boleh dilanjutkan mengikut kemahuan pemerintah. ISA=IKUT SUKA AKU. Ada yang sampai lebih daripada 5 tahun ditahan. Bila ditahan tanpa perbicaraan, maka tiada pembelaan.

4)Penahanan tanpa perbicaraan adalah amat bertentangan dengan hak asasi manusia. Rujuk SUHAKAM.

5)ISA menzalimi mangsa dan seluruh ahli keluarga mangsa. Ikuti kisah Cikgu Laila di Harakahdaily, yang mana suaminya sedang ditahan di bawah akta ini. Ini baru satu contoh.

Saya harap rakyat Malaysia seluruhnya bersatu menentang akta ketinggalan zaman dan zalim ini. Marilah kita bersama memikirkan perkara terbaik untuk Malaysia tercinta! Kerajaan pimpinan PM Najib perlu segera menterjemahkan SatuMalaysia:'Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan' dalam bentuk pendekatan dan tindakan.


Tiada ulasan: