Selasa, 25 November 2008

PPSMI

Isu mengenai PPSMI (Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris) menjadi topik hangat di Kementerian Pelajaran kini. PPSMI diwujudkan pada zaman Tun Dr. Mahathir masih lagi memegang tampuk pemerintahan negara pada tahun 2003. Tujuan utama PPSMI diwujudkan ialah supaya anak Malaysia mampu menguasai bahasa Inggeris dan juga Sains dan Teknologi dengan lebih baik. Benarkah idea ini mampu mencapai objektifnya?Apakah hanya dengan mampu bertutur bahasa Inggeris sahaja kita akan lebih maju? Bagaimana pula dengan bahasa kebangsaan kita yang entah sudah berapa kali bertukar nama dari Bahasa Malaysia-Bahasa Melayu-Bahasa Malaysia? Kita seolahnya menidakkan kemampuan bahasa kebangsaan sendiri sebagai bahasa ilmu sains dan matematik.Sekarang ini Kementerian Pelajaran sedang dalam proses perbincangan secara intensif (meja bulat kelima) untuk menentukan masa depan PPSMI. Walaupun keputusan muktamad belum ada, tetapi ramai pakar dan pejuang bahasa, pemimpin politik termasuk Ketua Perhubungan UMNO Johor Tan Sri Abdul Ghani Othman, tokoh pendidikan, hatta gurut-guru PPSMI mahu agar PPSMI ditarik balik. Kalau kita melihat kepada negara Jepun, Jerman, Perancis, Itali, Belanda, Brazil, Korea Selatan dan China mereka boleh juga maju walaupun tidak menjadikan Bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu Sains dan Matematik. Baru-baru ini Tun Dr. Mahathir ada menyatakan yang PPSMI wajar dteruskan. Mungkinkah ini cubaan beliau untuk memastikan yang legasi peninggalan beliau adalah yang terbaik dan wajar diteruskan? Dalam hal ini, Meteri Pelajaran, Dato' Seri Hishammuddin Tun Hussein perlu mencari keputusan yang terbaik demi pelajar, masyarakat, bangsa, bahasa dan negara. Ayoh Dato' Seri! Kesampingkan segala pengaruh dari luar yang cuba membuat keputusan bagi pihak Kementerian Pelajaran. Apa yang signifikan, sekiranya kita ingin melihat pelajar kita mampu bertutur dalam bahasa Inggeris dengan baik, kurikulum bahasa Inggeris itu yang wajar dikaji secara mendalam. Wahai pakar-pakar kurikulum dan silibus! Bertindaklah dengan mencari ruang yang boleh diperbaiki agar penguasaan pelajar dalam bahasa Inggeris dapat dipertingkatkan! Menjadikan Sains dan Matematik sebagai penambah nilai terhadap penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar bukan sahaja satu kesilapan dan penghinaan terhadap bahasa kebangsaan tetapi sebenarnya satu pembaziran wang rakyat tanpa kita sedari. Tepuk dada, tanya selera!

Tiada ulasan: